barefoot      |      vegan      |      ethical

Barefoot boty

Ostatní



Nákup po telefonu
+420 736 124 000

Nákup po emailu
info@ahinsashoes.cz

Novinky emailem
Sociální sítě



Přechod na barefoot obuv

Upozornění : jedná se o obecná doporučení, která mají pouze informativní charakter. Vždy prosím individuálně konzultujte se svým lékařem či fyzioterapeutem (nebo se můžete obrátit přímo na naše fyzioterapeuty >>). Nenesme žádnou zodpovědnost za Vaše jednání na základě níže uvedených informací.
 

Přechod na barefootovou obuv či bosou chůzi nemusí být vždy jednoduchý. Jak to, když se jedná o naší přirozenost, která by pro nás měla být ideální ?

Důvod je ten, že jsme se používáním běžné obuvi od této přirozenosti natolik vzdálili, že si na ní ani "nemůžeme vzpomenout", přesněji řečeno náš mozek zapomněl používat naše přirozené pohybové mechanismy.

Jinými slovy to, jakým způsobem stojíme, chodíme či se jakkoliv jinak pohybujeme je dáno pohybovým programem v našem mozku. Pokud dlouhodobě chodíme v běžné obuvi, která mění funkci našeho pohybového systému, mění se po nějaké době i tyto pohybové programy z přirozených na nepřirozené (=změněné nošením běžné obuvi).

Například :

  • úzká špice - zmáčknuté prsty nemohou fungovat a tak je mozek přestává používat
  • příliš odtlumená bota pruží za nás - mozek přestává používat naše přirozené pružící mechanismy
  • vysoký podpatek - mění nastavení kloubů celého těla a mozek se na tuto nastavení adaptuje
  • přes tlustou podrážku nohy nemohou číst terén - mozek přestává získávat informace z nohou, nohy přestává vnímat a následně i používat - stávají se pak jen pasivní částí našeho pohybového systému místo toho, aby nás aktivně nesly...

Pokud přecházíme na barefoot obuv, je vhodné opět aktivovat naše přirozené pohybové programy, protože chodit naboso "deformovaným způsobem" může přinést našemu tělu potíže nebo takový diskomfort, který může vést k tomu, že člověk opět radši začíná používat běžnou obuv. Přechod bývá snažší u sportovců nebo u lidí, kteří jsou zvyklí pracovat se svým tělem (jóga, tai či).

Věcí, kterým bychom se při přechodu měli věnovat je celá řada, vždy záleží na individuálním pohybovém návyku každého z nás, ale obecně mezi nejdůležitější patří :

  • jemné a tiché došlapy nohy na podložku (pokud tvrdě dopadáme na patu, budou nás bolet paty, kolena, kyčle, páteř, ...)
  • plynulé odvíjení chodidla (pokud aktivně neodvíjíme chodidlo či se neodrážíme od prstů, noha je pasivní, nemůže nás dostatečně kvalitně nést a místo toho abychom chodili "aktivníma nohama", hlavní pohyb vykonává bederní oblast/pánevní pletenec, který pro danou činnost není primárně určen)
  • odraz od všech prstů (tj. nejen od palce, ale postupně od všech 5ti prstů:))
  • pevný "střed těla" - bederní oblast a zejm. pánevní pletenec by se neměl příliš kývat ze strany na stranu nebo pohybovat v předozadním směru (samozřejmě jemný pohyb pánevního pletence je přirozený)

Často lidé "začnou cítit svaly, o kterých vůbec nevěděli" :) V takovém okamžiku je vhodné našemu tělu dopřát dostatek času a prostoru pro regeneraci. Obecně pokud máte možnost, ideální je konzultovat s fyzioterapeutem >>.


Realita z klinické praxe fyzioterapeutů: více jak 90% procent dospělých pacientů používajících běžnou obuv nepoužívá prsty při chůzi - věc zcela zásadní pro přirozeně a zdravě fungující pohybový systém.