barefoot      |      vegan      |      ethical

Barefoot boty

Ostatní



Nákup po telefonu
+420 736 124 000

Nákup po emailu
info@ahinsashoes.cz

Novinky emailem
Sociální sítě



Vbočené palce (hallux valgus)

Upozornění : jedná se o obecná doporučení, která mají pouze informativní charakter. Vždy prosím individuálně konzultujte se svým lékařem či fyzioterapeutem (nebo se můžete obrátit přímo na naše fyzioterapeuty >>). Nenesme žádnou zodpovědnost za Vaše jednání na základě níže uvedených informací.
 
Vbočený palec (latinsky Hallux valgus) je označení pro vychýlení palce z jeho osy ve smyslu vbočení k ostatním prstům (tzv. valgozita).


centrated-thumb decentrated-thumb
centrovaný palec palec decentrovaný do valgozity


Vlivů zapříčiňujících tento stav je několik, významnou roli hraje genetická predispozice, ale především i to, jak nohu používáme (její funkce při stoji, chůzi, běhu, ... ) a s tím i související jaké boty nosíme.

"Genetiku nezměníme, ale můžeme ovlivnit to, jak naše nohy používáme a jaké boty nosíme :)"

Barefoot obuv obecně poskytuje dostatek místa pro prsty ve své přední části a díky své tenké podrážce umožňuje palci cítit terén a kvalitně na jeho změny reagovat, opírat se, odrážet se, ....

Může se tak tedy lehce stát, že i osoba se zdravými prsty získá valgozitu nošením obuvi s úzkou špičkou. A naopak - osoba s genetickou zátěží může bez problému fungovat, pokud správně své nohy používá a nosí odpovídající obuv.

Kromě úzké špice má svůj vliv i podpatek, který nerovnoměrně rozloží zátěž v noze a veliký tlak jde právě na palcový kloub (který je navíc decentrován úzkou špicí boty).

Při vbočení palce nám schází jeden ze zásadních stabilizačních i odrazových bodů nohy, což znamená, že funkci musí přebírat jiné segmenty, které k tomu nejsou určeny a jsou tím zákonitě přetěžovány, což může způsobit jejich poškození (bolesti kyčelních kloubů, bederní páteře, hrudní páteře, krční páteře, hlavy, ...).

Ale nikdy není pozdě :) Pokud si dokážete palec srovnat do centrované pozice (osa palce navazuje na osu záprstních kostí), tzn. nemáte ještě tak velkou kloubní deformitu, která by toto neumožňovala, dá se vhodnou rehabilitací mnoho napravit :)

A především se můžete vyhnout i operaci, která bývá často v pokročilém stadiu indikována. Navíc po operaci je také nutná rehabilitace, tak proč to nezkusit rovnou :) ?

Klidové postavení palce (mimo botu a ponožku) je dáno tvarem palcového kloubu a především napětím svalů, které nastavuje mozek. Pokud dlouhodobě palec nevyužíváme či jej držíme ve valgózním postavení v úzké botě,přirozený pohybový program se mění nebo vyhasíná, palec zůstává ve valgózním postavení permanentně a může se stát, že jej již neumíme téměř ovládat.

A v tom spočívá princip rehabilitace vbočených palců - opět v mozku aktivovat přirozené pohybové programy a nastavit je tak, aby palec mohl získat zpět své centrované postavení a mohl společně s ostatními prsty plnohodnotně fungovat.

Existují pomůcky jako jsou korektory, které jsou jistě vhodné, ale nesmíme zapomínat, že se jedná o pasivní pomůcku, která nikdy nemůže nahradit aktivní rehabilitaci. Vhodný je i kineziotaping - aplikace elastické pásky, která nejen palec koriguje do centrovaného postavení, ale především stimuluje svaly a pohybové programy, které jej v této pozici drží.

Využívají se také mobilizace a stabilizace palcového kloubu, se kterými Vám může odborně poradit Váš fyzioterapeut (nebo se můžete obrátit přímo na nás >>), lidově běžně používané "kroucení palcem" nemusí být vždy vhodné. Doplňkově zejm. pro snížení bolestivosti a podporu regeneračních procesů se často indikuje fyzikální terapie (elektroléčba, magnetoterpie).

Pokud intenzivně rehabilitujeme (= nastavujeme přirozené pohybové programy), ale zbytek dne nosíme obuv s úzkou špičkou (= palec decentrujeme do valgozity a vyřazujeme jej z funkce), tak je samozřejmě výsledný efekt nulový nebo jen minimální...

Proto jsme u Anihsa shoes byli nekompromisní a vytvořili jsme dostatečně širokou špici, která prsty nedeformuje (i za cenu netradičního vzhledu) a samozřejmě nulový podpatek - zkrátka opravdový barefoot bez kompromisu :)

Ideální postup - osobní konzultace s fyzioterapeutem + aktivní rehabilitace "na míru" + obuv, které nedeformuje Vaše nohy :)